Van de kerkrentmeesters
Kerkbalans 2021 (01-2021)
Zoals
u in het decembernum
mer hebt kunnen lezen gaat deze maand
de Actie Kerkbalans weer van start. Het thema van dit jaar is ‘Geef vandaag
voor de kerk van morgen’. Tijdens deze Actie krijgen alle gemeenteleden een
brief met het verzoek voor een jaarlijkse vrijwillige bijdrage. We hopen ook in
2021 dat we weer op u mogen rekenen. Voor de toekomst van de kerk.
Door de
maatregelen rond corona zijn mensen meer en meer op zichzelf en hun kleine kring
aangewezen en dan is de kerk een plek van verbinding, al dan niet via internet.
Vandaar dat Kerkbalans juist nu oproept om gul te geven en de bijdrage voor
ondersteuning van onze kerk niet over te slaan. Ook al omdat de vaste kosten van
de kerk doorgaan en er extra uitgaven worden gedaan om contact te houden met de
gemeenteleden.
Dus: doe mee aan Actie Kerkbalans en vul het toezeggingsformulier ruimhartig in.
In de week van 18 en 23 januari wordt de enveloppe aan u overhandigd en tussen
25 en 30 januari wordt deze weer bij u opgehaald.
De kerkbalanslopers krijgen in deze periode handschoenen en mondkapjes mee. Als
we allemaal voldoende afstand houden dan moet de Aktie Kerkbalans ook in onze
gemeente veilig kunnen verlopen. We rekenen op uw medewerking!!
Werk aan de Schakel (01-2021)
De
verbouwing van De Schakel begint afgerond te raken, maar de bekende laatste
loodjes…… De bouwaannemer is klaar, op een paar kleine klusjes die later moeten
worden uitgevoerd na. Ook de tegelzetter heeft het werk gedaan, nu zijn de
schilders hard aan het werk. Ook blijven onze vrijwilligers maar doorgaan,
hiermee worden veel kosten bespaard.
De materialen uit de opslag in Oudeschild zijn weer opgehaald en naar de tussenverdieping gesjouwd. Ondertussen steeds uitzoeken wat moeten we bewaren en wat kan een andere bestemming krijgen. De grote selectie van het servicegoed zit er nog aan te komen als voorbereiding op de inrichting van de keuken.
En we hebben de toezegging dat de bouwvergunning nu echt verstrekt gaat worden, dan kunnen de ‘luiken’ voor de ramen naad de Burgwal worden weggehaald en kunt u vast naar binnen gluren. Al moet in de zaal nog het nodige gebeuren.
Ondertussen gaat het werk aan de tentoonstelling ook door, de meubelmaker is aan het bouwen. Ook wordt steeds duidelijker wat er bij de tentoon te stellen teksten aan informatie kan komen. (Er is veel meer te vertellen dan dat er plaats is.) Over de podiumverlichting en de geluidsinstallatie moeten nog besluiten worden genomen.
In de eerste 3 maanden van 2020 heeft aannemer Pronk het huidige verouderde toilet en opslagruimte omgetoverd in een drietal moderne toiletruimten en een koffiekeuken. Hieronder vindt u een kleine impressie van de werkzaamheden.
Werk aan het kerkgebouw
:
Tegelzetter Niek Kooger aan het werk
Doorkijkje keukenruimte
Werk aan
het kerkgebouw.
Het werk vordert gestaag. De opbouw van
de toiletgroep en de koffiekeuken zijn al goed te zien. De komende tijd is
vooral de tegelzetter aan de beurt. De timmerlui doen tussendoor een klusje
stormschade aan De Schakel. Daar moet een serie dakpannen vervangen worden, die
worden met hedendaagse techniek vastgezet. Op die plek is dus minder kans op
herhaling. Ondertussen wordt aan de nieuwe kast voor de bediening van de
verwarming gewerkt en andere techniek is bijna klaar. Deze wordt daarmee
makkelijker toegankelijk voor de kosters.
Aanpassingen in de
Burght: Brandkast zoekt
schilder m/v
De brandkast, waarin ons tafelzilver wordt bewaard, is nodig aan een opknapbeurt
toe. Alle roest is verwijderd en de kast is helemaal afgesopt. Nu nog iemand die
hem in de verf wil zetten. De brandkast staat lekker droog in het midden van de
kerk en iedere dag is er van 9.30- 10.00 uur koffie met koek.
Wie pakt dit op?
Met het realiseren van de toiletruimten en keuken liggen we op schema. In
deze periode wordt permanent gewerkt met 6 à 7 werklieden. Timmermannen van
aannemer Pronk, monteurs van de VEM die met het elektra bezig zijn en paar
kerkrentmeesters die de nodige hand- en spandiensten verrichten. Vrijwel elke
vrijdagmiddag is er een werkbespreking onder leiding van Arie de Ligt. Dat
brengt rust in de tent en alle zaken die mee- en tegenvallen komen keurig op
papier te staan om later te worden verrekend. De planning is dat eind volgende
week de tegelzetter aan de gang kan gaan.
********************************
Zondag 19 januari
2020.
Werk aan het
kerkgebouw.
Jaap Vlaming en Nico Blonk aan het werk met de nieuwe
waterleiding en riolering. Als u dit leest dat is de betonvloer al gestort op de
drukvaste tempex isolatie.
********************************
Zondag 5 januari 2020
Werk aan het kerkgebouw.
Met een groep vrijwilligers zijn we de voorbereidingen voor de komende verbouw in De Burght gestart. De berging is leeggehaald, zodat de aannemer in januari direct met de verbouwing aan de slag kan gaan. Op de kraak wordt de nieuwe opslagruimte gerealiseerd. Bij het leeghalen van de berging, is een hoeveelheid stoeptegels van 30 x 30 cm en van 60 x 60 cm vrijgekomen. Wie die wil overnemen, kan zich melden bij Douwe Kooiker.
Met ingang van 2018 is er de
mogelijkheid om uw bijdrage per incasso te laten verzorgen. Die mogelijkheid
wordt door steeds meer gemeenteleden als gemakkelijk ervaren. U vult op de
antwoordkaart in welke maand(en) u een bedrag wilt laten afschrijven. Vóór de
eerste afschrijving ontvangt u van ons een brief waarin uw toezegging nogmaals
wordt vermeld. En mocht het een keertje niet goed uitkomen dan geeft u ons een
berichtje en kunnen we het zo weer voor u aanpassen.
TIP: Als u uw bijdrage gespreid wilt voldoen dan is het voor u en voor
ons gemakkelijk om dat b.v. in 10 maanden te laten afschrijven. Bijvoorbeeld
maandelijks van februari t/m november. Januari is lastig te incasseren en
december is een dure maand!
Het kerkbalans team: Marga Drijver, Bea Aalders en Douwe Kooiker.
Givt,
smartphone in de kerk.... (07-2019)
Givt maakt het mogelijk om een bedrag te geven met je smartphone. Meedoen aan de
collecte zonder contant geld. Veel mensen hebben een smartphone (zeker de
gasten) en met de Givt-app kunt u heel makkelijk een bedrag geven tijdens de
collecte. Dat heeft ook een fiscaal voordeel omdat u een melding krijgt van elke
bijdrage. De kerkrentmeesters zien wel wat gegeven wordt maar niet wie er heeft
bijgedragen. Het systeem werkt voor beide rondgangen tijdens de dienst en de
uitgangscollecte. Ook de bijdrage voor het torenbeklimmen kan m.b.v. een QR code
via de smartphone worden voldaan.
De Givt-app is gratis te
downloaden in de App Store en in Google Play.
Wilt u gebruik maken van deze mogelijkheid dan is het raadzaam om de Givt-app
thuis alvast te downloaden en in te vullen.
U
herkent de collectezakken met een zilverachtige knop aan de buitenkant.
Wilt u meer weten dan geeft onderstaande link veel antwoorden en achter in de kerk liggen een aantal folders waar u ook het een en ander terug kunt lezen.
https://www.givtapp.net/veelgesteldevragen/
Uiteraard kunt u uw bijdrage contant blijven geven en ook de collectebonnen zijn nog steeds zeer welkom!
Of het een nuttige
uitbreiding is zal in de komende maanden blijken maar we staan wel open voor
nieuwe ontwikkelingen.
Namens de kerkrentmeesters, Douwe Kooiker.
Besluit kerkenraad over de gebouwen (8-2018)
In haar vergadering van 13 juni 2018 heeft de kerkenraad een besluit genomen over de kerkgebouwen namelijk:
·
Er hoeft geen
eigen pastorie te zijn.
· Er
hoeft geen vervangende ruimte voor erediensten te zijn.
·
De Poort kan
in zijn geheel worden afgestoten.
· De
Burghtkerk moet in huidige situatie incl fase I worden behouden.
· De
Schakel moet aan PvE voldoen, hetzij via verbouwing hetzij via nieuwbouw.
· De
Schakel mooi aan De Burght verbinden.
Er waren veel afwegingen die
voorafgingen aan dit besluit.
Het Poortcomplex biedt op zich voldoende ruimte voor alle activiteiten van de
kerk. Het voldoet in die zin aan het Programma van Eisen.
In De Burght en De Schakel zijn wel verbouwingen nodig.
Je kunt de gebouwenkeuze vanuit de financiële kant benaderen maar ook vanuit de
‘kerk-zijn-kant’. Als gemeente heb je met De Burght meer uitstraling en body. Er
is meer met het gebouw te doen en daarmee kun je ook meer midden in de
maatschappij staan. Dat past binnen de beleidslijn die we in 2016 hebben
gekozen.
Omdat het belangrijk is om de keuze in één keer goed te doen, worden sloop en
nieuwbouw van De Schakel eerst onderzocht voordat we verder gaan. Met nieuwbouw
kunnen we de akoestiek, het comfort, de verdiepingshoogten direct verbeteren.
Misschien kunnen we zelfs de oppervlakte iets vergroten. Het biedt nieuwe
kansen, ook kijkende naar de aanvullingen op het programma van eisen. Omdat we
uitgesproken hebben dat het niet nodig is een aparte pastorie te houden, moet in
De Schakel wel een werkkamer worden gerealiseerd.
Los van bovenstaande keuze, vordert gelukkig fase I van de verbouwing in De
Burght voor wat de toilet- en keukenvoorzieningen betreft. De bouwvergunning en
subsidie zijn aangevraagd. Als beide afgegeven worden, kunnen offertes bij
aannemers worden gevraagd en kan de verbouw beginnen.
De kerkenraad dankt alle gemeenteleden die op 9 mei hebben meegedacht bij de gebouwenkeuze. Uw inbreng is nadrukkelijk tijdens de kerkenraadsvergadering aan de orde geweest. Namens de kerkenraad, Marjan Nicolay
Stoelen voor de
Burght (05-2018)
De huidige klapstoelen, die gebruikt worden als er een concert wordt gegeven of
bij een rouwdienst waar veel mensen worden verwacht, voldoen al een tijdje niet
meer. Er hebben zich al een paar, gelukkig kleine, ongelukjes voorgedaan en in
onze gebruiksvergunning horen alle stoelen gekoppeld te zijn. De rieten stoelen
worden ook een dagje ouder en van een aantal laat het vlechtwerk los enz. Het
moment lijkt aangebroken om hier iets aan te doen.
Zoals
u de T.C. hebt kunnen lezen is de aanvraag voor het aanbrengen van een drietal
toiletten en een koffiekeuken bij de gemeente Texel ingediend. Met behulp van
bureau VIND uit De Koog proberen we daar subsidie voor te krijgen. Tevens wordt
er aan gedacht om tegelijk meer zaken in de Burght aan te passen om het gebouw
beter verhuurbaar te maken. Te denken valt aan een verbetering van het
lichtplan, aanpassing van de geluidsinstallatie en het vernieuwen van de
stoelen. Het streven is nu om al deze zaken bij elkaar te voegen en te proberen
om ook hiervoor subsidie te krijgen.
In sommige gevallen kunt u het
kerkbestuur een handje helpen. Zoals een aantal van u gezien zult hebben, staan
er momenteel een aantal nieuwe stoelen opgesteld links achterin het kerkgebouw.
Het verzoek is nu aan u om deze stoelen (b.v. voor of na de kerkdienst) een keer
uit te proberen en te beoordelen of ze aan uw verwachting voldoen. Daarvoor komt
een soort enquête formulier in de kerk te liggen zodat u uw bevindingen kunt
noteren. Die resultaten worden dan meegenomen als tot aanschaffing wordt
besloten. Ook tijdens de gemeenteavond op woensdag 23 mei zullen de stoelen in
De Burght staan en kunt u uw bevindingen aangeven.
Alvast dank voor het uitproberen........
Diversen
(03-2018)
De Burght
Na de suggesties gedaan tijdens en na de gemeenteavond wordt er nu
informatie ingewonnen over de mogelijkheden en kosten van o.a.: een nieuwe
geluidinstallatie, podiumverlichting, nieuwe stoelen en de mogelijkheden van een
verbinding met De Schakel en/of een verenigingsgebouw naast De Burght. De
uitwerking van de plannen voor toiletten, koffiekeuken en tochtdeuren gaat
ondertussen verder en de aanvraag van de benodigde vergunning is in
voorbereiding. De voorstellen voor camera’s en beamers worden voorlopig niet
uitgewerkt omdat hier nog geen pastorale of liturgische behoefte aan is. Samen
met de Diaconie zijn er extra klaptafels aangeschaft om ook avondmaal aan een
lange tafel mogelijk te maken.
Vrijwilligersvergoeding
Het is binnenkort weer tijd voor de belasting aangiften, giften aan de kerk
en diaconie mag u opvoeren als aftrekpost. U kunt denken aan uw vrijwillige
bijdrage en de aangeschafte collectebonnen. Graag willen we onze vrijwilligers
herinneren aan de mogelijkheid die de plaatselijke regeling biedt om wanneer u
aangeeft dat u uw vrijwilligersvergoeding als gift aan de kerk terug te willen
geven, dit administratief af te handelen. U kunt na indiening van uw declaratie
dan een bewijs krijgen, waardoor u ook deze gift als aftrekpost kunt opvoeren.
Het declaratieformulier met toelichting kunt u opvragen bij de penningmeester
Ank van Putten via
vanputten26@texel.com
Versterking
team kosters gezocht (01-2018)
De erediensten kunnen niet zonder de zorgen van onze kosters. Het team
van vrijwillige kosters is momenteel aan de krappe kant, zodat op de
leden te vaak een beroep wordt gedaan. Vele handen maken ligt werk,
dus (tijdelijke) versterking van het team is nodig om het voor
iedereen leuk te laten blijven.
Wat doet een koster? De twee kosters van dienst maken zaterdag de kerk
schoon en zetten alles klaar voor de dienst. Op zondag openen ze de
kerk, zetten ze de laatste zaken klaar en ontvangen de kerkgangers.
Tijdens de dienst verwelkomen ze laatkomers en helpen waar nodig. Na
de dienst ruimen ze op en sluiten zij de kerk en dragen aan het eind
van de week de sleutelbos over aan hun opvolgers.
Wilt u meer weten over het kosterswerk of u aanmelden, neem dan
contact op met Nico Blonk of Jaap Vlaming
Onderhoud toren 'de Burght' (05-2017)
Het
is niet te missen, er wordt hard gewerkt aan het groot onderhoud van de toren
van De Burght. 2 mei om 8.15 uur plaatste wethouder Kingma het glimmende haantje
weer op de toren. Dankzij Napoleon zijn de meeste torens van de burgerlijke
gemeenten, ze konden als uitkijk- en seinpost dienen. Eind mei moet het werk
klaar zijn. Het voegwerk is dan vernieuwd en het uurwerk opgeknapt. Arie de Ligt
begeleid het werk voor onze gemeente.
De kerkrentmeesters laten ondertussen het plan om naast de toren toiletten en een koffiekeuken te realiseren uitwerken.
De opdracht om de poort aan de Burgwal te vervangen wordt voorbereid. Ook is er overleg met buren over vervanging van delen van de schutting rond het kerkhof.
04-2017
De toren van De Burght staat in de steigers en het uurwerk is gedemonteerd.
De
komende maanden krijgen deze een grote beurt.
Dit jaar vind het ingrijpendste
onderhoud van ons monument aan het gedeelte dat eigendom van de gemeente Texel
is plaats.
Nadat de voegmortel op twee proefvlakken is uitgeprobeerd is voor het
hele werk de juiste kleur besteld.
Van de rest van het gebouw is bepaald waar
voegwerk gerepareerd moet worden, binnenkort krijgen we de offerte voor dit
werk. Wanneer dit binnen de begroting past wordt dit ook uitgevoerd.
Collectebonnen
(04-2017)
De nieuwe serie collectebonnen wordt de laatste tijd in eigen beheer afgedrukt
en dat is een stuk voordeliger dan om ze te laten drukken. Nadeel is dat u zelf
de bonnen 'op maat' moet knippen maar daar horen we niemand over klagen. Een
velletje collectebonnen bestaat uit 4 rijen van 5 bonnen naast elkaar. Dus in
totaal 20 bonnen van b.v. € 1,00. Nu is het al een paar keer voorgekomen dat
ook het bovenste stukje van zo'n vel als 'bon' in de collectezak is gestopt. Dat
is echter niet de bedoeling.
Bent u nog geen gebruiker van de collectebonnen en u wilt daar wel gebruik van maken dan kunt u ze bestellen door een bedrag over te maken op rekening NL62RABO 0122 0417 20 t.n.v. Protestantse gemeente Den Burg.
U kunt in de omschrijving aangeven hoeveel bonnen u wilt. Een vel van 20 bonnen van € 0,50 kost € 10,00, een vel met € 1,00 bonnen kost € 20,00 en een vel bonnen van € 1,50 kost € 30,00. De bonnen worden dan spoedig bij u thuis gebracht.
Lukas
kastjes
(04-2017)
Binnenkort worden de nota's verzonden naar de gemeenteleden die de (kerk)dienst
thuis beluisteren via een Lukas kastje. Er wordt een vergoeding voor deze
kastjes gevraagd van € 2,50 per maand.
Als u slecht ter been bent of om een andere reden niet zo vaak meer naar de kerk kunt komen dan kunt u thuis via een Lukas kastje toch naar de dienst luisteren. Het is ook mogelijk om de dienst op een later tijdstip te beluisteren.
Heeft u de beschikking over een internet verbinding dan is het eenvoudig om het
kastje bij u aan te sluiten. Maar ook als u alleen een telefoonlijn hebt zonder
internet dan zijn er mogelijkheden om zo'n kastje bij u aan te sluiten. Daar
zijn dan wel wat meer kosten aan verbonden.
Wilt u meer informatie dan kunt u contact op nemen met Jaap Vlaming of Douwe
Kooiker. lees verder....
Kerkhof. De kerkrentmeesters hebben bijgepraat met Gijs Bouw de beheerder van ons kerkhof. Er is nog volop ruimte voor mensen binnen en buiten onze gemeente die hier en van de urnenkelder, gebruik van willen maken, ongeveer 1/2 van de graven is in gebruik. Dankzij de hulp van een ploeg vrijwilligers draagt het kerkhof ook een steentje bij aan het functioneren van onze gemeente. De tarieven zijn afgestemd op het zonodig volledig kunnen uitbesteden van het onderhoud van het kerkhof.
Vernieuwen kerkpad naar de Burght
Onder leiding van Ben Daalder is begin april het kerkpad naar de
Burght 'rollator-proof' gemaakt. De professional onder ons was
stratenmaker Bas Tromp uit de Cocksdorp en hij werd geholpen
door Gijs Bouw, Piet vd Slikke (ook de koffiezetter) en Arie
Maat.
Jelle Wiersma en Sjaak Sipsma tekenden voor de afvoer van de
overtollige materialen en Douwe bestuurde af en toe de kruiwagen
en de fotocamera.
Mannen, hartelijk dank!! Vele ouderen zijn u dankbaar!
Kerkhof
Alle gegevens zijn door begraafplaatsbeheerder Gijs Bouw (tel. 321480) in een speciaal beheerprogramma
voor kerkhoven ingevoerd.
Er zijn ruim 500 grafplekken, met per plek plaats voor maximaal drie
personen. Het grootste deel van de plekken is nog vrij. Er zijn 21
graven die enige monumentale waarde hebben, van monumentaal tot
bijzonder, volgens een rapport uit 2011. Zolang er geen ruimte gebrek
is en deze graven zonder hoge kosten netjes gehouden kunnen worden
zullen deze niet worden geruimd, ook andere graven blijven in dat
geval nog in stand. Uitgangspunt is dat de grafhuur de kosten van het
onderhoud van het kerkhof moet kunnen dekken, ook wanneer hier geen
vrijwilligers meer voor zijn. De opgebouwde reserve moet de
verplichtingen die bij de verhuur van een grafplek zijn aangegaan over
de huurperiode kunnen dekken. Er wordt een begroting voor de
exploitatie van het kerkhof maken alsof al het werk zou worden
uitbesteed. Dan wordt duidelijk wat er jaarlijks nodig is. De grafhuur
wordt dan zo nodig aangepast, nu is die 70% van de kosten op de
gemeentelijke begraafplaatsen. Jaarlijks komt een deel van de vooruit
betaalde huur beschikbaar voor het onderhoud. Wanneer dit bedrag,
dankzij de inzet van vrijwilligers, hoger blijkt te zijn dan de kosten
kan het verschil ten goede komen aan de kerk.